Pages

Klik kat bawah ni, tawaran Menarik Tertarik Da Bomb!!!

Brownies

Cheese Cake

Cupcakes

Butter Cake

Thursday, April 8, 2010

Maafkan Saya....Please....

"Maafkan saya.." Perkataan yang sering diungkapkan apabila kita berasa bersalah terhadap seseorang. Sejauh mana kita menilai perkataan maaf itu adalah bergantung dengan diri kita sendiri. Contohnya boleh dilihat dari diri saya sendiri. Saya takkan memohon maaf dengan seseorang itu jika saya sendiri tahu yang saya tak bersalah. Tak salahkan kalau saya mempertahankan diri?? Tapi bila kita tidak pasti sama ada kita bersalah atau tidak, lebih baik kita mohon maaf, kerana itu lebih baik dari kita menunggu orang untuk memohon maaf kepada kita.
Maaf..maaf...maaf....I'm sorry...dalam bercinta memang sering akan menggunakan perkataan ini. Ini kerana bila kita bercinta, kita akan mudah rasa sangat sensitif dan ego sering mendahului dalam perhubungan. Jadi, setiap perhubungan perlu ada tolak ansur. Barulah aman damai perhubungan tersebut. Begitu jugalah, bila dah kahwin. Bila dah kahwin, memang semestinya tolak ansur dan saling memaafkan adalah benda yang paling penting bagi memastikan perkahwinan berjaya dan menggembirakan bagi kedua-dua belah pihak, iaitu suami dan isteri. Gaduh sikit-sikit tu biasa la....adat perkahwinan...sedangkan lidah lagi, inikan pulak suami isteri.

Wah!! Saya menulis ini seperti saya sudah bernikah. Perlu diingatkan, saat saya menulis entry ini, saya belum lagi mendapat 'title' isteri orang. Saya hanya berkongsi apa yang saya tahu dan minta maaf banyak-banyak kalau apa yang saya perkatakan dalam blog ini salah dan tidak betul. Tengok!! Saya sendiri dah minta maaf kepada sesiapa saja yang rasanya tidak puas hati dengan entry saya. Sebab manusia tak sempurna, apa yang baik hanya datang dari Allah swt, yang buruk datang dari saya sendiri..
Ish, tak sangka pulak.....tahu tak kenapa? Ini kerana, saya mengutarakan topik yang bagi saya sangat berat dan bagi saya, saya tak layak lagi untuk memperkatakan tentang ini. Tapi adalah lebih penting, kita memaafkan orang lain terlebih dahulu sebelum kita meminta maaf.
Saya ingat lagi kenangan masa sekolah rendah dulu. Sekolah rendah tu tau! Jangan main-main...ekeke... Saya boleh dikatakan sangat rapat dengan seseorang. Nama dia Flora. Nak dijadikan cerita, saya amat cemburu la pada masa tu, kerana Flora, kawan baik saya tu dah tak jadi kawan baik saya sebabkan dia berkawan baik ngan seorang lagi tu. Yang seorang lagi tu la yang saya anti sangat-sangat. Ingat lagi masa waktu rehat, saya tunggu Flora depan pintu kelas. Bila saya tengok je dia nak masuk kelas, dengan tak semena-mena saya tampar muka dia. Itulah pertama kali saya menampar wajah seseorang. Masa tu saya berada dalam darjah 5. Baru darjah 5 tu. Selepas saya tampar, saya yang menangis. Tapi, kawan baik saya tu pulak, gelak. Hairankan..dia tak marah pun. Sejak dari saat tu, saya menyesal sangat. Saya minta maaf dan persahabatan kami kekal sampai sekarang, lebih kurang 15 tahun.
Bila saya dan Flora berjumpa, kami akan kenang balik kenangan kami bersama. Antaranya ialah kenangan dia kena tampar oleh saya tu la...hahaha..memang tak boleh dilupakan. Dalam pada itu juga, disebabkan kerapatan yang amat sangat, macam-macam yang kitorang buat. Nanti saya akan ceritakan untuk entry yang akan datang. She's so sweet for me..
Pic ni masa saya dalam Tingkatan 3. Wajahnya yang dibulatkan tu adalah wajah Flora, my best friend forever. Nak cari mana saya?? Cari la sendiri....hehe...BYE!!

2 comments:

  1. rin .. kenapa nie..:(, tersentuh hati baca luahan hati rin, tak sedar air mata jatuh. sayang awak juga, rin. persahabatan nie akan kekal tak kira sejauh mana jarak kita. terima kasih di atas tali persahabatan nie..terima kasih rin.

    ReplyDelete
  2. alalalalaaaa...jgn la sedih...saja luahan hati saya la..rilek k...frentship forever!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...