Pages

Klik kat bawah ni, tawaran Menarik Tertarik Da Bomb!!!

Brownies

Cheese Cake

Cupcakes

Butter Cake

Wednesday, March 6, 2013

SLE...Boleh Ke Menyusukan Anak?

Apa itu SLE?

Systematic Lupus Erythematosus (SLE) adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya. Protein darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang. Punca penyakit SLE tidak diketahui. Penyakit ini menyebabkan badan seseorang menghasilkan antibodi terlalu banyak, di mana antibodi tersebut akhirnya memakan atau membahayakan badan pesakit itu sendiri.

Bahayakan? Sepatutnya imun sistem untuk melindungi badan tapi jadi sebaliknya pula.

Walau bagaimanapun, ada seorang ibu yang mengalami SLE tetapi masih dapat menyusukan anaknya. Ikuti kisahnya...

Saya adalah pesakit SLE. Simptom SLE menyerang semula 2 minggu selepas saya melahirkan anak sulung saya, Faheem. Dosage Intake Steroid saya telah dinaikkan dari 10mg/sehari kepada 50mg/sehari. Kesan pengambilan streoid bukan sahaja dirasai oleh saya malah turut menjejaskan baby Faheem. Atas nasihat dari Paed, saya diminta agar mengurangkan penyusuan badan, dalam erti kata lain, mula memberi formula milk kepada baby Faheem.

Hanya Allah yang tahu, bagaimana sedihnya saya tatkala mendengar kata-kata Paed, tapi saya tak bolehla selfishkan? Jika susu badan saya memudaratkan baby Faheem, maka saya akur dengan saranan Paed dan Alhamdulillah baby Faheem kembali pulih. Akibat dari itu, susu badan saya semakin berkurangan. Apabila mula bekerja, saya pump susu untuk membuat stock baby Faheem. Tapi alahai sedihnya apabila setiap kali pump, 1/2 - 1 oz saje yang saya dapat. Macam-macam petua saya dah cube, bila di makan/minum bertambah susu tapi bila berhenti, susu berkurang.

Alhamdulillah Allah pertemukan saya dengan 2 insan yang istimewa, kedua-duanya rakan sepejabat saya (Seorang LC, Seorang Independent Distributor Shaklee). Banyak ilmu yang saya peroleh dari mereka. Tips-tips dalam persediaan untuk breastfeeding. Cara yang betul untuk pump susu dan pelbagai lagi... Tapi yang paling berharga bagi saya...apabila diintroduce oleh K.Cery dengan Set B Trial Pack Shaklee. Mula-mula memang rasa macam tak percaya, tapi Allah gerakkan hati saya untuk mencuba. Dalam case saya ni special sikit, saya tak boleh consume Alfalfa kerana pesakit SLE tidak digalakkan mengambilnya, jadi saya tukarkan dengan OsteMatrix. K.Cery juge, suggest untuk saya ambil ESP bg bantu produktiviti susu disamping meningkatkan energy (yelah keje as jurutera ni, memang perlu super duper extra energy).

Alhamdulillah, saya amat berpuas hati. Minggu pertama selepas consume Trial Pack+ESP, susu untuk baby Faheem makin pekat, masa baby Faheem menyusu pun makin singkat (Bila susu pekat, baby kita cepat kenyang). Hari demi hari, berkat istiqamah dalam memastikan saya pump 3/4 kali di office + 1/2 kali dirumah malam hari dan juga berterusan consume trial pack Shaklee+ESP, production susu sy semakin meningkat...dari 1oz, 5oz, 80z dan siapa sangka saya berjaya pump sehingga 17-20 oz sehari. Alhamdulillah...syukur kepada Allah swt. Kerana berpuas hati, saya continue ambil Full Pack, membeli Full Pack Shaklee adalah tindakan yang bijak selain mendapat hasil yang positf, ia lebih menjumatkan kerana dijual pada harga Distributor (15% Less) dan boleh di ambil untuk tempoh 4-6 bulan. Sehingga kini, saya masih lagi mengambil supplement Shaklee kerana saya yakin dengan anugerah dan kelebihan yang Allah berikan kepada Shaklee Product akan merubah tahap kesihatan saya menjadi lebih baik. InsyaAllah.

Alhamdulillah. Semoga ibu ini terus sihat untuk menyusukan anaknya. Kepada sesiapa yang menghidap SLE, sila consult dahulu sebelum ambil supplement yer...

Mulakan Hari Anda Dengan Pengambilan Suplemen Untuk Kesihatan Sepanjang Hayat.

*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Sumber: HanisAmin

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...